De metamorfose van verkeersplein Hoevelaken zal zo’n tien jaar langer duren dan eerder gepland. De aanpassing loopt al jaren achter op het oorspronkelijke plan. De Amersfoortse politiek wil wel de geluidsoverlast versneld aanpakken en heeft maatregelen aangekondigd. In deze periode zou de afronding eigenlijk moeten plaatsvinden van de grote aanpassing van het drukke verkeerstraject. Maar zoals het er nu uitziet komen er zo’n tien jaar bij. Waarschijnlijk zullen de eerste auto’s in 2034 over het nieuwe asfalt rijden.

Dit maakte verkeerswethouder Tyas Bijlholt dinsdagavond tijdens de raadsvergadering bekend. In 2006 nam de Amersfoortse politiek al het besluit voor de aanpak. In 2018 riep minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur op het laatste moment de aanbesteding (honderden miljoenen euro’s) een halt toe. Uit vrees voor budgetoverschrijding. Vorig jaar was de stikstofcrisis het probleem voor voortzetting. Intussen staan dagelijks duizenden automobilisten op het verkeersknooppunt in de file met alle gevolgen van dien. Inwoners van de wijken Zielhorst, maar ook Vathorst en Rustenburg ervaren nu dus ook tien jaar langer overlast van het vele verkeer op de A1 en A28.

Tien jaar geleden is een budget vrijgemaakt van 10 miljoen euro voor de aanpak van geluidsoverlast door het autoverkeer in heel Amersfoort. De Raad van State doet in januari volgend jaar uitspraak over de stikstofberekeningen voor de verbouwing van de A15. Als dit plan doorgaat, zal dit waarschijnlijk ook kunnen gaan gelden voor verkeersplein Hoevelaken. Dat het nog vele jaren zal gaan duren is nu wel zeker. De huidige minister van Infrastructuur Mark Harbers verleent de aanpak van Hoevelaken in elk geval voorrang.